Kirja 3 - L. Helo: Valittuja runoja



L. Helo: Valittuja runoja. Karjalan ASNT:n valtion kustannusliike. Petroskoi, 1956


Kirjailijanimi L. Helon taakse kätkeytyy kirjailija Topias Huttari (1907-1953). Kirjan alkusivuilla oleva lyhyt elämäkerta kertoo kirjailijan syntyneen inkeriläiseen perheeseen Pietarin lähistöllä vuonna 1907. Ensimmäiset teoksensa kirjailija julkaisi jo 1920-luvulla. L. Helo oli ilmeisesti ainoa(!) 1920- ja 30-luvun tuottelias suomenkielinen kirjailija, joka selviytyi sekä 1930-luvun puhdistuksista että sotavuosista. Tosin hän kohtasi ennenaikaisen ”ankarasta sairaudesta” johtuvan kuolemansa jo vuonna 1953, eikä siis ehtinyt juurikaan kokea Stalinin jälkeistä aikaa. Sorto jätti kuitenkin jälkensä: kirjan lopussa olevan teosluettelon perusteella kirjailijan tuotanto väheni huomattavasti vuoden 1937 (eli puhdistusten) jälkeen eikä kirjailijalta syntynyt yhtäkään runoa kolmen vuoden aikana, vuosina 1938, 1939 ja 1940. Sotavuosina kirjailija joutui eturintamaan, ja syntyi jälleen uusia sota-aiheisia runoja, mutta vuosi 1945 oli taas hedelmätön. Kirjailijan elämän loppuvaiheilla ainakaan vuosina 1950, 1951 ja 1953 ei tiettävästi syntynyt yhtäkään runoa, mutta sairaana ollessaan hänellä oli monenlaisia suunnitelmia, jotka eivät koskaan toteutuneet.


Mitä siis sanoa L. Helon runoudesta? Se on luonteeltaan energistä ja optimistista neuvostorunoutta. Katse on tiiviisti eteenpäin ja kohti uuden maailman rakentamista. Harvaa suomenkielistä runoilijaa on kuitenkaan käännetty tusinalle eri kielelle. Tässä mielessä L. Helon tuotanto on kansainvälisessä mittakaavassa suomenkieliselle runoudelle poikkeuksellista.

Löytyykö L. Helon runoudessa muuta kuin propagandaa?  Kirjan esipuhe toteaa: ”L. Helon tuotanto kaikissa vaiheissaan ei ole ollut läheskään tasaista. On ollut laskua ja nousua.” Tähän toteamukseen on helppo yhtyä. Runoilijan tyyli on melko perinteistä, mutta patrioottisen paatoksen lomasta parhaimmillaan välittyy aitoa luonnonlyriikkaa. 1920-luvun runot ”Mielen kuohuja” ja ”Sinun kirjeesi” tuovat mukaan myös henkilökohtaista ja yksilöllistä otetta historiallisten massojen liikkeiden sekaan. Sitä seuraava ”Öinen kaupunki” on myös hieno tunnelmakuvaus. ”Oikeus kuolemaan” on vaikuttava yksinkertaisuudessaan. 1930-luvulle tultaessa runoilija kuitenkin muuttaa aihepiiriään yhä lähemmäs kolhooseja ja rakennustyötä sekä sen aikaisia propagandistisia tavoitteita. Vuonna 1930 kirjoitettu ”Alas ’runollisuus’” jylisee majakovskilaisesti:

”Jyskävät aroilla mahtavat traktorit./
Sykkii sähköjohdoissa voima,/
loistavat Iljitshin lamput./
Talvisen,/
huurteisen ihanan,/
runollisen metsämme/
hinnalla/
Nousee ja vahvistuu neuvostomaa./
Siis kaatukoon ’runollinen metsä’!/
Jymiskööt/
Traktorit saloilla!/
Liukukoot/
Pankkoreet jääteitä pitkin!/
Nouskoot,/
lähtekööt/
Tietoiset miehet metsään!/
Alas/
runollisuus ’yleensä’!/
Eläköön/
Karjalan talven suurin runollisuus -/
valtavat, voimia kysyvät/
metsätyöt!”

Tahtomattaan tästä energisestä ja mukaansatempaavasti propagandatyylistä saattaa tulla mieleen kulttuurivallankumous. Samana vuonna kirjoitettu ”Keskustelu kuoleman kanssa” on taas paljon omakohtaisempi ja yksilöllisempi:

”Joka ilta, kun riutuu rusko,/
ja sammuvat sinisert säteet,/
joka ilta mä kauheaa vierasta/
odotan, pelkään ja vihaan./
Mutta kuume nousee,/
koukkuinen kuolema saapuu/
iskien sormensa/
keuhkojen pehmeään lihaan./
--

Huusin: On elämän oikeus meillä,/
joilla tuomio löyty on rintaan,/
mutta toiset on ennen ja huoletta/
eläneet,/
tuhlaten elomme hintaan./
Nyt kiihkoten tahtoisin elää/
ja sinua, kuolema, syvästi vihaan!/
Mutta sulla on voimakas ote,/
olet syöpynyt ruumiini lihaan.”
(Jne.)

Samoin ”Laulu keväälle”, ”Sä olit mulle armas…”, ”Armaalle” ja ”Odotus” tuntuvat henkilökohtaisesti koetuilta ja laadukkaammilta verrattuna puna-armeijalle, vapunvietoille ja nuorisolle kirjoitettuihin runoihin. Löytyypä kokoelmasta myös yksi Kirovin kuoleman johdosta kirjoitettu runo.   

Kirjan 1940-luvun aloittavat runot rintamalta ovat rakkauslyriikkaa: ”Yö korsussa”, ”Sinä luokseni tulet…”, ”Tien luokses tiedän…”:

”Tule luoksesi, armeijamme/
Kun vihollisen lyö./
Sinut syleilyyni suljen…/
Se olkoon keväinen yö.”
(”Yö korsussa”)

”Sinä tiedä: ma ehkä en palaa,/
Ehkä harmaalle hangelle jään,/
Mutta uskoen: maallein ja sulle/
Olen taistellut tien elämään.”
(”Sinä luokseni tulet…”)

Suurin osa tuon ajan runoista on kuitenkin luonteeltaan isänmaallista tai propagandamaista. Sodan jälkeisissä runoissa on puolestaan havaittavissa runsaasti optimismia:

”Oi rauhan kevät, innoittaa/
Sun tulos työhön, toimintaan,/
Sun askeltesi nuorekkuus,/
Sun maalis-, huhti-, toukokuus./
On mielten into uus…”
(”Maaliskuu”)

”Kansan voimat suurta aikaan saavat,/
Elon sydän jälleen sykkii, lyö./
Umpeen käyvät sodan julmat haavat,/
Edessä on oli, onni, työ.”
(”Rauhan kevät”)



Miten arvioisimme runoja kokonaisuutena? Tämä on vaikea tehtävä, sillä tasollisesti ja aihepiiriltään runot vaihtelevat hyvin paljon. Neuvostovallan rakentamiseen, kolhooseihin, vaaleihin ja sota-aikaan liittyvät runot ovat vanhentuneet ja kuvastavat lähinnä aikaansa. Omakohtaiset tunnelma- ja rakkausrunot ovat puolestaan ajattomia – ja kauniita. Kokoelmassa on useita aitoja runoja, ja lyhennettynä se on lukemisen arvoista.

--

Kokonaisarvio: 7-

Kommentit